05 September 2010

Sabar, okay?

Allah s.w.t. berfirman, maksudnya: “Allah sentiasa Mencintai orang-orang yang sabar” (surah Ali Imran, ayat 146),“Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar” (surah al-Baqarah, ayat 153) dan “Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira” (surah az-Zumar, ayat 10).

Kita selalu sebut perkataan ni, tapi, tahukah kita maksud sebenarnya? Sabar dari sudut bahasa bermaksud menahan. Ada pun dari sudut istilah, ia bermaksud kekuatan jiwa untuk menahan dari berakhlak buruk apabila munculnya sesuatu.

Kesabaran ada beberapa jenis, first, sabar untuk melakukan ketaatan, contohnya, sabar untuk melakukan perintah agama seperti beribadah, mendirikan solat, berbuat baik kepada ibubapa, menuntut ilmu & lain². Kesabaran juga perlu ada dalam menjauhi larangan Allah seperti melakukan maksiat, mempercayai perkara yang khurafat, menipu, mencuri & sebagainya. 

Yang kedua, sabar dari sudut suka & duka. Sabar dalam menerima sesuatu yang disukai, seperti kejayaan dalam kerjaya, pelajaran, atau kelebihan rezeki akan membuat kita rasa bersyukur. Sabar dalam menerima dugaan Allah SWT seperti kematian orang yang disayangi, penyakit, hilang harta benda atau sebagainya akan membuat kita berasa lebih tabah. Part ini memang susah, tapi berdoalah dan redha dengan ketentuan Tuhan.

Namun apabila seseorang itu berdiam diri jika agama, manusia, dan dirinya dizalimi, itu tidak dikira sebagai sabar, tapi dayus! Jadi kalau korang selalu dibuli, jangan diam² tau. ☺

Semoga kita semua menjadi orang yang sabar dalam semua hal, termasuk aku, sebab aku ni seorang yang agak cepat 'panas'. haha! InsyaAllah aku akan usaha jadi lebih penyabar.